Aktualności

Oszustwa podczas zakupów przez Internet

Data publikacji 27.07.2021

Apelujemy o zachowanie ostrożności i rozwagi podczas zakupów internetowych. W miniony weekend kolejne osoby zgłosiły się do biłgorajskiej komendy informując o oszustwach podczas transakcji on line. Tym razem pieniądze stracił mieszkaniec gminy Frampol, który chciał kupić w atrakcyjnej cenie miernik instalacji elektrycznej, zapłacił prawie 3 tysiące złotych- zamówionego towaru nie otrzymał. Oszukany także został 31- latek, który chciał pomóc kuzynowi przy zakupie zderzaka samochodowego, a stracił z konta prawie 1300 złotych.

Transakcje internetowe, mimo że szybkie i wygodne, nie zawsze są bezpieczne.  Przekonał się o tym 32- letni mieszkaniec gminy Frampol, który na popularnym portalu znalazł  atrakcyjną ofertę sprzedaży  miernika instalacji elektrycznej. Mężczyzna po ustaleniu szczegółów  transakcji,  przelał pieniądze w kwocie prawie 3 tysięcy złotych na wskazane konto. 32- latek nabrał podejrzeń, gdy po zalogowaniu się na stronę zauważył, że  ogłoszenie nie zniknęło z internetu. Pokrzywdzony zadzwonił do nieuczciwego sprzedawcy celem wyjaśnienia powyższej sytuacji, jednak mężczyzna zapewniał że to pomyłka, a towar wysłał pod wskazany adres. Poszkodowany ostatecznie nie doczekał się przesyłki, ani zwrotu pieniędzy, w związku z tym  zgłosił sprawę na policji.

Pomóc w zakupach internetowych chciał swojemu wujkowi 31- latek z gminy Biłgoraj. Niefortunnie stracił z konta prawie 1300 złotych. Wujek pokrzywdzonego zamieścił  na portalu społecznościowym ofertę sprzedaży zderzaka samochodowego. Szybko znalazł się kupiec, ale do transakcji nie doszło, gdyż mężczyzna nie posiadał usługi BLIK, a to blokowało płatność. Wobec tego wujek przyszedł do swojego kuzyna i poprosił o pomoc. Pokrzywdzony chętnie zgodził się  i rozpoczął transakcję. Otrzymał link na popularny komunikator, za pośrednictwem którego zalogował się do swojego banku. W rezultacie otrzymał kolejne komunikaty „niby” od banku, aby w celach weryfikacyjnych podał dane karty płatniczej, login i hasło. Tak też uczynił. Na telefon przyszedł mu kod weryfikacyjny i informacja, że z konta bankowego osoba nieuprawniona wypłaciła pieniądze w kwocie prawie 1300 złotych.  Policjanci wyjaśniają okoliczności i szukają sprawców oszustw.

Apelujemy i ostrzegamy:  nie należy podawać swoich wrażliwych danych do konta bankowego, kart, haseł czy loginów. Jeśli druga strona oczekuje od nas szczegółowych informacji, ponagla nas i dąży do jak najszybszego uzyskania informacji - zastanówmy się i rozważmy bardziej bezpieczną formę płatności.  Dlatego też sprawdzajmy sprzedawcę, u którego zamierzamy kupić wybraną rzecz. Zweryfikujmy czy jest rzetelny. Uważajmy na ,,super okazje".

sierżant sztabowy Joanna Pilarska

  • telefon w ręku
Powrót na górę strony