Aktualności

Oszuści wykorzystali "spoofing" by okraść 43 - latkę

Data publikacji 18.08.2022

43 letnia mieszkanka powiatu biłgorajskiego padła ofiarą spoofingu. Widząc numer infolinii bankowej, pod którą podszyli się oszuści, uwierzyła, że rozmawia z pracownikiem banku. Przekonywał ją, że ktoś próbuje wziąć kredyt na jej dane. Polecił jej zainstalować aplikację, która miała sprawdzić obecność w telefonie złośliwego oprogramowania. Wykonując dalsze polecenia, dała oszustom dostęp do jej urządzenia i danych. Tym sposobem oszuści przelali z jej konta 1200 złotych.

Do biłgorajskiej komendy zgłosiła się 43 letnia kobieta, która padła ofiarą oszustów. Na jej numer zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Powiedział, że ktoś próbuje wziąć kredyt na jej dane. Polecił zainstalować aplikację, która miała rzekomo za zadanie sprawdzić czy w jej telefonie nie ma złośliwego oprogramowania. Następnie zadzwoniła do niej kobieta, tym razem oszuści wykorzystali tak zwany „spoofing”, czyli podszyli się pod numer infolinii banku. 43 – latka przekonana, że rozmawia z kolejną pracownicą banku wykonywała polecenia i instalowała następne aplikacje. W efekcie oszuści uzyskali dostęp do jej urządzenia oraz danych i dokonali przelewów z konta kobiety na kwotę ponad 1 200 złotych.

O tym, że została oszukana 43 – latka dowiedziała się kiedy sama wieczorem skontaktowała się z bankiem.

Po raz kolejny apelujemy o rozwagę i rozsądek podczas rozmów z nieznajomymi!

Oszuści co raz częściej wykorzystują „spoofing” telefoniczny, czyli podszywanie się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu w telefonie. Oznacza to, że choć na wyświetlaczu widzimy nazwę kontaktu zapisanego na swoim urządzeniu lub nazwę instytucji, firmy lub banku to w rzeczywistości rozmawiamy z oszustem. Celem przestępcy jest wyłudzenie naszych danych osobowych lub danych logowania, co w dalszej kolejności posłuży do kradzieży naszych pieniędzy lub zaciągnięcia na nas kredytu.

Przed spoofingiem telefonicznym może nas uchronić przede wszystkim rozwaga i zdrowy rozsądek.
Zachowajmy czujność podczas rozmów z nieznajomymi, nawet jeśli podają się za pracowników banku, czy innej instytucji. Szczególny niepokój  powinny wzbudzić prośby o zainstalowanie oprogramowania lub aplikacji do zdalnej obsługi telefonu lub pulpitu. Nigdy nikomu nie podawajmy swoich loginów i haseł, pracownicy banku nigdy nie proszą o takie dane. Bądźmy rozsądni, jeśli mamy wątpliwości rozłączmy się i skontaktujmy się z bankiem osobiście lub przez oficjalną infolinię.

aspirant Joanna Klimek

  • przed laptopem siedzi kobieta, trzyma w reku kartę płatniczą
Powrót na górę strony