Aktualności

Zawsze sprawdzaj komu podajesz kod BLIK!

Data publikacji 06.05.2025

Kolejne oszustwo metodą na znajomego przy wykorzystaniu kodu Blik. 68-latka z powiatu biłgorajskiego chcąc pomóc szwagierce podała kody i straciła ponad 2 000 złotych. Po raz kolejny przypominamy, aby w przypadku takich próśb zawsze sprawdzać komu podajemy kody.

Oszustwo polega na włamaniu się i przejęciu konta na portalu społecznościowym, następnie oszust prosi za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Są to zazwyczaj kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta tłumaczą to pilną potrzebą pomocy na przykład w opłaceniu przesyłki. Po uzyskaniu kodu mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu. Właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

W ten właśnie sposób mieszkanka powiatu biłgorajskiego straciła ponad 2 000 złotych. 68 - letnia kobieta otrzymała na komunikatorze społecznościowym wiadomość od oszusta podszywającego się pod jej szwagierkę z prośbą o pomoc finansową. Chcąc pomóc wysłała kody BLIK. Dopiero po fakcie skontaktowała się ze szwagierką, która poinformowała ją o tym, że utraciła dostęp do konta społecznościowego. 68 - latka wówczas zrozumiała, że padła ofiarą oszusta i zgłosiła sprawę na policji.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),

  •  potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,

  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),

  • chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

  • Apelujemy o zachowanie czujności podczas wszelkich transakcji internetowych.

aspirant Joanna Klimek

Powrót na górę strony